Google´s ranking faktorer – sådan ranker du i Google

Flere SEO guruer som Brian Dean stod for lidt tid frem og sagde at der var over 200 ranking faktorer som påvirker din placering på søgemaskinen Google.
200 ranking faktorer jo er temmelig mange, men er de alle lige vigtige?
Google´s cirka 200 ranking faktorer, er de myter eller er de nøglen til online succes? Har du til tider tænkt lidt over, hvordan Google egentlig vurderer effekten af din søgemaskineoptimering og ud fra dette hvilke resultater det giver? Vi har gravet i dette, og med lidt inspiration fra nogle af de største udenlandske SEO guruer, har kommer vi her med et bud på hvilke faktator som vi mener er de vigtigste 200 ting som påvirker hvordan ranker du i Google.

Dette burde kunne inspirere dig til at SEO optimere din hjemmeside lidt bedre, og dermed på bedre placeringer på Google.

Brian Dean og Google´s ranking faktorer

Denne liste her i artiklen med de cirka 200 ranking faktorer tager udgangspunkt i Brian Dean påstand om at der var omkring 200 faktorer som påvirker Google´s ranking. Brian Dean, er sammen med Neil Patel er par af de helt store drenge inden for SEO, og ligger selv globalt fint til på mange af de store SEO ord. Så der er også handling bag deres ord.

Brian siger selv at disse ranking faktorer er lidt en blanding af hvad Google selv har været ude og sige de vægter når de skal ranke en hjemmeside, hvad hans egen erfaring har vist ham har påvirkning på en hjemmesides placering, samt andre faktorer som ofte er rene spekulationer fra diverse SEO eksperter rundt omkring i verden.

Skal vi hjælpe dig med SEO?

Domæner og deres indflydelse

I videoen herunder giver vi ordet til en gammel kending Mr. Google himself – Matt Cutts, der forklarer lidt om hvordan Google kigger på nogle faktorer i deres ranking system når det kommer til domænets alder etc:
“Differencen mellem et domæne der er 1 år gammel og et domæne med 2 år på bagen, gør ikke den store forskel”

Her i videoen kan fik vi at vide at Google bruger domænets alder, som en faktor, men den er ikke en faktor, der udgør nogen markant stor forskel på om domænet er 1 år gammel eller 8 år.

Skal søgeordet med i selve domænenavnet

I gamle var en af de vigtigste SEO faktorer om ens søgeord med en del af dit domænenavn. Det har ikke samme effekt i dag, nu om dage ken du fint rankere på et søgeord uden at det også er en del af dit domæne navn. Dog giver det stadig en lille fordel, da ens domænenavn i mange tilfælde også er dit firma navn.

Skal søgeordet så stå først i domæenavnet?

Kort sagt, så er der forskel på om ordet står først eller sidst i dit domæne. Det er f.eks. forskel på et domæne som alt-om-seo.dk og SEO-alt-du-skal-vide.dk, her vil det første være det bedste, hvis dit søgeord er SEO.

Søgeord i URL’en

Skal søgeord’et med i URL’en, f.eks. hvis ens søgeord er webdesign, og URL’en er Alphaweb.dk/hvad-er-et-godt-webdesign?
Ja det at have søgeordet med in sin URL er stadig en værdifuld faktor når vi snakker SEO.

Har URL´ens længde nogen betydning?

URL´er med søgeordet i sig, der samtidig er korte og præcise har betydning for ens placering. Der er forskel på om der står “webdesign-allborg.dk” eller “billig-webdesign-i-aalborg.dk”.

Hvad med søgeordet i et Subdomæne?

Den populære SEO side Moz.com lavede tilbage i 2011 en undersøgelse på om det havde en effekt at inkludere selve søgeordet i sit subdomæne: webdesign.alphaweb.dk, det har ikke nogen større effekt i dag anno 2019.

Har domænets historik nogen indflydelse?

Et domænes historik har faktisk meget betydning. Anskaffer man sig et domæne med en dårlig historik, der har været straffet i Google og derved faldet i Rankings, så kan Google godt vælge simpelthen at nulstille værdien af ethvert backlink, der peger på domænet. Så hvis du køber gamle domæner, er dette bestemt noget du bør være opmærksom på.

Har et Exact Domain Match nogen betydning?

Et domæne med et Exact Domain Match er ganske udmærket, men kun hvis siden er af høj kvalitet. Køber du bare domænet “webdesign-Aalborg.dk”, og tror domænet i sig selv er nok, så tager du grundigt fejl. Denne teknisk virkede fint for omkring 10 år siden, men som de siger det i dag “Content is king”.

Betyder det noget om ens navn er offentlig eller privat i en Whois søgning?

I dag er der mange rigtig gode SEO værktøjer og et af dem er WhoIs.com, hvor man kan slå ejeren af det enkelte domæne op og læse lidt data om ejeren. Man kan også vælge at stå som “privat”, det vil sige at ingen kan se hvem, der ejer domænet. Det betyder pt. ikke noget om man er offentlig eller privat. Men overdreven brug af “privat”, kan godt se mistænkeligt ud hvis alle links til dit domæne kommer fra “privat” domæner. Det er dog lidt tvivl om dette er noget Google aktivt er begyndt at bruge endnu.

google rankering faktorer inden for SEO optimering

Hvad hvis man som ejer af et domæne er straffet i Google?

Man kan faktisk risikere at skulle man være så uheldig at være blevet straffet af Google, hvis du bryder deres retningslinjer. Så kan ens ejerinfo risikere at ramme alle de domæner man ejer. Det er en af grundene til vi har nogle domæner UDEN ejerinfo, skulle uheldet være ude. Igen noget som ikke alle er enige om har nogen effekt.

Er .dk domæner bedre end de andre til dansk Google?

dk-domæner er ingen tvivl om at man med et .dk domæne har nemmere ved at ranke godt i Danmark. Men man får det til gengæld sværere hvis man gerne vil ranke på noget internationalt med et .dk domæne. Det kan man løse ved at man satser på sit .dk domæne i det danske marked og så køber et .se til de svenske, .no til de norske eller et .com domæne til sine internationale aktiviteter.

Hvor vigtig er Title Tag?

Udover fyldig og dybdegående tekstindhold på din webside, er Title tags noget af det vigtigste på din hjemmeside. Det er essentielt at i udfylder alle Title tags på hjemmesiden, da det er dem Google bruger i søgeresultaterne, når de viser resultaterne. De har også stadig en effekt på din SEO.

Skal søgeordet så stå først i Title Tag?

Hvis vi igen tager udgangspunkt i nørderne ved Moz, så har de faktisk dokumenteret at hjemmesider, hvor søgeordet er det første ord i Title Tak, er bedre end hjemmesider, der har sat deres søgeord sidst i dit Title tag. Vi har selv her hos Alphaweb også testet dette, og du får som regel et større boost ved at have title tag som det først ord. Dermed ikke sagt det er umuligt at rankere godt, hvis det står sidst i din title. Titel tag, er som sagt blot en ud af de 200 faktorer der spiller ind, og det at søgeordet er med i titeltag giver en boost.

Hvor skal søgeordet stå i Metabeskrivelsen?

Hvis man benytter WordPress Plug-in´et Yoast, vil den brokke sig ret så højlydt, hvis du ikke benytter dit søgeord i Metabeskrivelsen. Google har dog selv været ude at sige at keyword og meta description ikke påvirker dine placeringer, men da dit søgeord vil blive highlighet i en søgning, hvis det fremgår af meta description, så vil det nok være en god ide at tage det med deri.

Skal søgeordet indgå i H1 tag?

En H1 overskrift med dit søgeord er stadig en vigtig faktor her i 2019.

Skal søgeordet skrives flere gange?

Søgeordet skal gerne være en del af selve teksten på en “organisk” måde. Teksten skal stadig gerne skrives naturligt, og lad så derefter søgeordene “snige” sig ind i teksten. Husk altid at skrive til mennesket først, og søgemaskinen i anden række.

Hvor lang skal teksten være?

Teksten længde har stadig stor betydning for den måde du bliver rangeret på i Google. Kigger vi på statistikken nedenfor fra SERPIQ, ser man tydeligt at tekster på ca. 2-2500 ord rangerer bedst i resultaterne. Det giver kort forklaret simpelthen mere dybde og bedre indhold med lang tekst. Tekst og indhold er faktisk et af de mere essentielle dele af Google´s 200 ranking faktorer. Og det belønner Google stadigt. Også herfra vi har udtrykket “Content is king”.

Skal man gentage søgeordet gennem teksten?

Det er altid en god ide at lade søgeordet indgå flere gange i selve brødteksten. Førhen var det sådan, at jo flere gange ordet fremgik, jo bedre var det. I dag kaldes dette for “Keyword stuffing”, altså hvis man overdriver brugen af søgeordet. Der er en gylden regel der siger, at ca. 1-2% af teksten du skriver må være dit søgeord.

Hvad med synonymer for søgeordet?

Det har vist sig at det faktisk giver et boost i Google´s ranking faktorer – hvis man benytter synonymer for det udvalgte søgeord. Dette er en smart måde at smide lidt ekstra søgeord ind.

Skal man bruge synonymer i Title Tag og Metabeskrivelserne?

Generelt er det en god ide at bruge synonymer for dit søgeord i både Title tag og Metabeskrivelsen.

Har loadtider nogen betydning for din placering?

Google og Bing har begge meldt ud at hastigheden for hvor hurtigt din hjemmeside vises er en ranking faktor. Deres søgerobotter er blevet langt bedre i dag til at vurdere HTML koder, og hvor hurtigt din hjemmeside vises.

Hvad er duplicate content (kopieret indhold / samme indhold flere gange) og hvad skal jeg passe på med?

Duplicate content (dobbelt indhold), er et absolut NO GO! For meget duplicated content på din hjemmeside, kan faktisk skade kvaliten af din site, og dermed forværre dine placeringer. Sider med ens indhold er også rigtig svære at få med i Google’s indeks.

Den der først har skrevet indholdet, ejer indholdet.

Søgemaskineoptimering til Google SEO

Hvad er Rel=Canonical (Kanonisering)?

Hvis du har en hjemmeside, der er tilgængelig via flere webadresser, vil det være ret klogt at tydeliggøre overfor Google, hvilken webadresse har autoritativ (kanonisk) for den pågældende side. Ellers kan du blive ramt af duplicate content.
Dette gøres ved brug af canonical tags, hvor du i sidens header sætter . Dette kan f.eks. være en god ide, hvis du har en webshop med flere næsten identiske produkter, f.eks. med forskellige farve eller størrelse.

Hvad med billeder og fotos samt grafik?

Det er vigtigt at billeder og grafik på hjemmesiden er komprimeret så meget som muligt og gerne i nyere formater som eksempelvis .webp, så hastigheden på indlægget er helt i top. Vi anbefaler Imageoptim, tinypng eller Optimus til opgaven. Det er desuden vigtigt at alle billeder får et sigende navn, Alt Tag, titel og beskrivelse.

Hvad med alderen på et indlæg (dato)?

Google kan godt vælge at satse på nyhedsværdien ved indlæg. Så enten kan du skrive dit indlæg om, eller gen-uploade det, med nyeste dato. Google viser datoen for hvornår indlægget sidst blev læst:
alderen-på-et-indlæg

Hvad betyder det for ranking når man opdatere sitet?

Det kan gøre en større forskel at lave store ændringer på en side. Når man fjerner indhold fra en hjemmeside eller retter større dele på sitet kan det sende flere signaler end hvis man blot retter nogle få ord. Derfor tænk over hvad i gør inden i går igang med større ænderinger.

Hvad med placeringen af søgeordet?

Det har en rigtig stor signalværdi at have dit søgeord blandt de 100 første ord på en side.

Hvad med søgeordets placering i H2 og H3?

Det har en lille effekt at placere søgeordet i H2 og H3. Da det igen underbygger relevansen af tekstindholdet i forhold til søgeordet. H2,H3,H4 og H5 tags sender ikke samme signal værdi til Google som dit H1 tag, men de tæller dog mere ned blot almindelig tekst.

Hvad med rækkefølgen søgeordet placeres i?

Det har stor indflydelse på ranking hvor i teksten du skriver dit vigtigste søgeord. Hvis du f.eks. gerne vil ranke på ordene “SEO Aalborg”, så bør i skrive – “SEO Aalborg” frem for at skrive “Aalborg SEO”. I nogle tilfælde vurderer Google at det er samme søgning, men langt fra altid.
I den forbindelse vil jeg gerne gøre jer opmærksomme på at i altid skal lave en grundig søgeordsanalyse inden i går i gang med at fokusere på ranking faktorer. I kan benytte Google’s søgeordsplanlægning som værktøj til denne opgave til at få en ide om søgevolumen eller hyre et SEO firma til at lave en til jer. Se f.eks. vores nye indlæg her om Vigtigheden af en søgeordsanalyse

Skal jeg linke ud fra mine indlæg?

Links er med til at binde internettet sammen. Derfor kan det være en god ide at vælge links til sider med høj autoritet, der underbygger det emne du skriver om. Det er dog ikke bred enighed om at det overhoved giver nogen boost at linke ud til andre sider.

Hvad med indholdet på de sider jeg linker til?

Det er vigtigt at det indhold du linker til er on-topic (samme emne), som den tekst du er i gang med at skrive. Hvis du linker til noget der er off-topic (altså udenfor emnet), kan du risikere at forvirre søgerobotterne. F.eks. hvis din side omhandler webdesign, og du så linker til priser på maling hos muremester Jensen, så vil i ikke få samme boost som at linke til Wikipedias side om hvad er et godt webdesign.

Hvad hvis min tekst indeholder stavefejl?

Det kan få indflydelse på din ranking hvis din tekst er fyldt med stavefejl. Der er dog mange løsninger på dette. Læg teksten ind i et tekstprogram. som feks. Word eller brug en online stavekontrol tjekker. Word har indbygget stavekontrol og kan vise dig fejlene inden du uploader teksten til din hjemmeside.

Skal indholdet altid være originalt?

Man siger at jo mere originalt indhold, med masser af dybde, forklaringer og henvisninger du har på din hjemmeside. Jo større er chancen – for at Google vil belønne din indsats. Hvis du låner for meget tekst, eller laver for sider med lidt tekst (tyndt indhold), så vil du med garanti ikke ranke ret højt. Slet ikke for søgeord med høj konkurrence.

Hvor mange links skal jeg lave ud fra min tekst?

Laver du for mange links ud til diverse emner og andre hjemmesider, kan du risikere at “dræne” dit eget “linkjuice”. Derfor bør du nøje overveje hvem og hvad du linker til og ikke mindst autoriteten samt relevansen af det link du laver i forhold til dit emne.

Hvad med multimedia som billeder og videoer?

Videoer er p.t. et stort hit i Googles søgeresultater. Eftersom Google også ejer YouTube, så vil det med sikkerhed være noget vi ser mere til. Billeder og grafik som underbygger teksten er altid mere end velkommen. Vær dog opmærksom på filernes størrelser og husk at at udfylde Alt Tag dem. Af en eller anden grund, er det ikke så vigtigt (endnu) om det er tale om et orignalt billede eller et billede fra en billede database.

Hvad med interne links?

Interne links er med til at sende “linkjuice” videre fra et indlæg på din hjemmeside til et andet. Tænk igen over at jo mere on-topic det emnet du linker til er, jo bedre tæller den link. uanset om det er internt eller eksternt, jo mere “rent” og i rød tråd med indlægget vil søgemaskinerne vurdere det er. Derfor er interne links også en vigtig del af Google´s ranking faktorer når vi snakker søgemaskineoptimering.

Læs også: Hvile fordele og ulemper er der ved søgemaskineoptimering?

Hvad med kvaliteten af de interne links?

Kvaliteten af interne links kan have indflydelse på din ranking. Der er nemlig stor forskel på om din artikel får et link fra selve forsiden eller fra et af de mange mindre værdifuldt blogindlæg. F.eks. et 2 år gammelt blogindlæg som du har liggende omme på side 17 i din blog. Et link fra din forside er derfor typisk bedre end et link fra en underside. Men igen er det vigtigt at du vurdere relevansen af dine interne links.

Hvad hvis der er ødelagte links på min hjemmeside?

Hvis din hjemmeside har alt for mange ugyldige links eller broken links som de også kaldes, kan du risikere at sende et signal til Google om at du ikke vedligeholder din hjemmeside ordentlig, og dette kan naturligvis få indflydelse på din ranking hvis problemet er for stort. Der findes plugins til feks WordPress og andre CMS systemer som kan hjælpe dig med at finde links der ikke længere er gyldige. Det kan være en rigtig god ide, et par gange om året lige at køre sådan et tjek på din hjemmeside. Dette er også en del af teknisk SEO.

Skal teksten være letlæselig?

Søgemaskinerne kan nemt vurderer om indholdet på din hjemmeside er letlæseligt. Det er forskel på hvad branche du er i, om Google syntes din tekst skal være letlæslig eller ej. Har du f.eks. en blog om reality shows, så forventer Google ikke nødvendigvis samme kompleksitet som en side med tekniske afhandlinger til ingeniører.

Skader Affiliate links din hjemmeside?

Et par affiliate links er velkomne på din side, men igen som med alt andet. Har du for mange af dem, sender det igen et forkert signal om intentionen med din hjemmeside. I en af de større Google opdatering, så vi at flere af de Affiliate sider der før lå godt til tog et stort dyk. Dette kunne godt tyde på at du bør holde lidt igen med brugen af affiliate links. Men igen, et par enkelte reklamer her og der gør næppe noget negativt for din placering på søgemaskinerne.

Hvad med W3C Validering (HTML fejl) ?

Hvis du benytter W3C til at lave en test på hvordan din HTML kode vil du få oplyst hvor du kan og bør optimere din HTML kode. Det er åbenlyst at har du for mange fejl her, vil Google igen vurdere din side for useriøs. Dog er der på langt de fleste hjemmeside enkelte HTML fejl, og det kan du også nemt slippe afsted med, uden at det påvirker dit website negativt.

Hvad med hjemmesidens troværdighed?

Vi ser ret ofte at en hjemmeside med høj autoritet ranker højere end en side med mindre autoritet, selv med ringere SEO on page optimering. Du kan få en højere autoritet igennem linkbuilding, flere delinger af dine indlæg på de sociale medier etc og selvfølgelig ved at levere noget indhold folk faktisk gider læse og måske endda dele eller linke til.

Hvad med min sides Pagerank?

Google har faktisk været ude og melde ud at din hjemmesiders Pagerank ikke længere er en ranking faktor. Dette er også noget som næsten alle SEO eksperter er enige i. Pagerank var får en del år siden den vigtigste indikatore på en hjemmesides autoritet, men nu om dage bruges der i stedet 3. parts faktorer som DA, PA, TF, CF osv. for at “gætte” sig til en sides autoritet.

Hvor vigtig er domæne troværdighed?

Som med alt andet vi støder på i vores egen hverdag, så er troværdighed vigtig når vi skal indgå relationer, købe varer eller samarbejde med andre. Det samme gælder for en hjemmeside. Der findes gode værktøjer derude, som kan give en indikation af hvor troværdig din egen hjemmeside er. Vi anbefaler sites som:

Moz.com
Ahrefs.com
majestic.com

Hvad med længden på URL?

Jo kortere og mere præcist dine URL´er kan leveres jo bedre er det ofte. Lad mig give et eksempel: billig-hjemmeside.dk eller har-du-brug-for-en-billig-ny-hjemmeside-i-aalborg.dk – hvilken ser mest spammy ud? Det samme gælder også for hele urlen, så en side som billig-webdesign.dk/priser-hjemmeside/ er typisk bedre end billig-webdesign.dk/blogindlæg/priser-på-hjemmesider/.

Generelt kan du sige at jo tættere dine url´er på din forside og hermed dine ønskede søgeord, jo bedre er det.

Har kategorier nogen betydning ?

En godt opbygget hjemmeside har selvfølgelig sørget for at alle kategorier er korrekt opdateret med de rette indlæg og sider placeret i de korrekte kategorier. En god kategori struktur, som søgemaskinerne har nemt ved at crawle og katalogisere giver ofte en fordel.

Hvad med WordPress tags, er de vigtige?

Ifølge det populære SEO plugin til WordPress Yoast, vurderer de at WordPress tags af relevans kan give din side et boost i rankings. Tags er også en form for interne links, så hvis brugt rigtigt kan de være gavnlige.

Skal jeg benytte mig af kilder og referencer?

Akkurat som på Wikipedia, nyhedssider og TV er det altid en god ide at bakke sine påstande op med solid kildehenvisninger. Selvom Google benægter det influere på ranking, så er der stor uenighed om dette i blandt mange SEO eksperter. Men mener du en kildehenvisning er med til at understøtte din artikel, er det ingen skade til den er med. Så længe sitet du linker til er on-topic og sitet har autoritet. P.t. er effekten af kildehenvisninger dog ikke eksisterende.

Giver det noget at benytte Punktopstillinger eller numre?

Når du sætter noget pænt på enten med numre eller en punktopstilling, får du dit indhold til at se mere både brugervenligt men også læsevenligt ud. Det kan være med til at forbedre dine placeringer. Så ja det kan være en rigtig god ide at sætte dit indhold op i punktform, der hvor det giver mening.

Hvad med et sitemap?

Et sitemap er en speciel underside, der angiver siderne på din webside ved at fortælle søgemaskiner lidt om hvordan dit indhold på hjemmesiden er organiseret. Sagt på en anden måde, så er et sitemap.xml et rigtig godt værktøj til at sørger for at hele dit website bliver indekseret. Men har du i forvejen en god struktur på din hjemmeside, er har Google nemt ved at crawle og indekserer dit website, vil du næppe få noget SEO mæssig effekt ud af at bruge et sitemap. Når det så er sagt, så vil jeg dog anbefale at du benytter et sitemap.

Kan man have for mange udgående links?

Jo flere udgående links du har på en side, jo mindre værdi for dem du linker til, ud af at have en link på din side. Der er ret stor forskel på effekten ved at få en backlink på en side med 30 andre links, end at få den på en med 3 eksterne links. En anden ulempe ved brugen af for mange eksterne links, er at du risikere at sende de besøgende væk fra din egen side, hvilke du i de fleste tilfælde jo ikke ønsker.

Hvad med mængden af andre søgeord, man gerne vil ranke på?

Hvis en bestemt underside ligger højt på mere end et af jeres søgeord, er det ofte tegn på super godt indhold, dette er så med til at booste jeres primære søgeord. Men normalt siger man at du ikke skal gå efter mere end 1-3 søgeord på en side, er de meget tæt beslægtet som eksepemvis webdesign, webdesign priser, billig webdesign så kan du godt slippe afsted med lidt flere.

Hvad med gamle undersiders værdi?

Google elsker nyt indhold. Jo mere frisk en side er jo bedre. Så hvis du vælger at opdatere noget gammelt indhold med nyt indlægget, så kan det godt booste din ranking. Har du f.eks. en gammel side der ligger godt til, så kan det være en fordel at omskrive en lille del af den nu og da.

Brugervenligt hjemmeside

En anden vigtig faktor er hvor brugervenlig din hjemmeside er, altså om den har en god UX. Har brugerene nemt ved at finde rundt på din hjemmeside og generelt at bruge, så har søgemaskinerne også nemt ved at indeksere den og finde ud af hvad den omhandler. Dette kan du også blive belønnet for i form af bedre placeringer.

Hvad med strukturen på min hjemmeside?

Brugervenlig opbygning af strukturen på ens hjemmeside samt en god intern linkstruktur hvor man let kommer fra A-Z uden “støj” giver helt klart et positivt boost i ranking faktoren.

Hvad med mine parkerede domæner?

Google har meldt ud, at de siden 2011 har de-valueret værdigen af domæner der ligger parkeret.

Hvad er brugbart indhold i forhold til kvalitetsindhold?

Det er også et af de emner der spekuleres i indenfor SEO og Content. Som tingene er nu, kunne det godt tyde på at der faktisk er forskel på kvalitetsinhold og brugbart indhold.

Hvad med tynde affiliate sider?

Det er ret tydeligt meldt ud fra Google´s side at affiliate sider og hjemmesider i det hele taget med tyndt indhold, der har ringe værdi for brugerene, vil blive de-valueret i søgeresultaterne.

Hvor vigtig er en kontakt side for ranking?

Når vi ser en kontakt side med god information om sidens ejere og intention, skaber det mere seriøsitet og ægthed. Og matcher kontaktinformationerne så også med Whois info og Google Maps, så er det endnu bedre og virker godt. Om det er en direkte rankeringsfaktor er der dog delte meninger om.

Hvad med antallet af undersider?

Antallet af undersider på en webside sender ofte et positiv signalement om et højt aktivitetsniveau og engagement på hjemmesiden. Det kan opfattes som et tegn på kvalitet, og kan adskille siden fra sider med lav kvalitet eller affiliate sider med tyndt indhold.

Hvad betyder hjemmesidens oppetid for sidens ranking?

Hvis din hjemmeside er hosted ved et hostingselskab, der ikke er seriøse nok og har mange nedbrud, kan det påvirke din hjemmesides oppetid og få et negativ resultat i forhold til ranking. Dette kræver dog at siden er nede, gentagende gange når Googles spider besøger den.

Betyder det noget hvor hostingserveren er placeret?

Hvor i verden din udbyders server er placeret kan godt få indflydelse på ranking. Især når det kommer til lokale søgninger. Dette har ofte også betydning for hvor hurtigt din side vises, så har du en Dansk hjemmeside på en udenlandsk server, så kan du med fordel vælge at benytte et CDN som f.eks. Cloudflare.

Hvad er SSL certifikatet og har det nogen betydning for min hjemmeside?

Et SSL certifikat er en måde at garantere den besøgende på, at din webshop eller webside er et sikkert sted at færdes online. SSL står for Secure Sockets Layer, SSL er en krypteringsprotokol der garanterer at det kun er afsender og modtager, der kan læse informationen.

Google har været ude og bekræfte at de indekserer SSL certificaterne og benytter HTTPS, som et ranking signal, men de test vi selv har udført på dette område viser dog at der ikke er nogen direkte forskel på om du benytter HTTP eller HTTPS.

Læs også vores nye indlæg om http og https

Er det en god ide med en side om dine handelsbetingelser på din hjemmeside?

Igen noget som sender et signal om seriøsitet, når man på sin hjemmeside laver en beskrivelse af betingelser for brugen af ens hjemmeside. Det kan have en positiv effekt på Google. Dog endnu af de meget små faktorer i følge flere test.

Hvad med meta informationer på siden?

Hvis i vælger at bruge kopieret meta indhold (duplicate Meta), kan det være med til at gøre jeres hjemmeside mindre synlig i søgeresultaterne. Generelt er det klogt at holde sig langt væk fra kopieret indhold overhoved. Små citater her og der er dog helt acceptabelt.

Hvad er Breadcrumbs og hvad det nogen betydning?

Breadcrumbs brugs til at fortæller brugeren, hvor præcist på sitet, han/hun befinder sig netop nu. Breadcrumbs er slet ikke til diskussion, da det booster din SEO positivt. Understøtter dit tema ikke breadcrumbs kan du få plugins som SEOpress eller Yoast SEO som kan implementere dem for dig.

Er det vigtigt at din hjemmeside er responsive (mobilvenlig)?

Nu om dage SKAL alle hjemmesider være mobil optimeret da langt over halvdelen af alle søgninger på google udføres på en mobiltelefon. Dette er en faktor som har stor betydning for din placering i søgeresultatet! Især med det nye Mobile First index som Google så småt er ved at rulle ud.

Skal jeg benytte mig af YouTube?

Hvis jeg nu fortæller dig at verdens anden største søgemaskine er YouTube og Google også ejer den, og gerne vil have flere til at benytte YouTube, så kunne det nemt tænktes at dette også var en ranking faktor.
Google er faktisk begyndt at smide flere og flere YouTube videoer ind i søgeresultaterne. YouTube og videoer er kommet for at blive. Så brugen af embedded YouTube videoer på sin side kan være en god ting.

Hvad med Google´s webmaster tools og deres Google Analytics?

Der diskuteres ofte i SEO branchen om brugen af Google Webmaster Tools og Google Analytics er med til at give din side et lille boost. Det er vel ingen skade til at følge retningslinierne. Viser det sig at det har en effekt, har i jo jeres på det tørre, personligt tror jeg ikke at dette har en direkte effekt på dine placerigner. Men ikke des mindre, så er værktøjer som er rigtig brugbare og som de fleste alligevel bør benytte på sin hjemmeside.

Hvad med anmeldelser på Trustpilot og Google+ og maps?

En positiv anmeldelse kan jo aldrig være i vejen for ens omdømme. Google viser jo gerne stjerner både fra deres eget Maps system og Trustpilot. Jeg tror ikke dette er noget som påvirker din hjemmesides placering på søgemaskinerne, men helt sikkert noget som kan påvirke din placeringer når det kommmer til Google My Business og lokal synlighed.

Betyder alderen på det domæne man får links fra noget?

Backlinks der kommer ind fra domæner, der har eksisteret i flere år, kan have en større betydning end links der kommer fra nystartede domæner eller blogs. Vi har før set eksempler på at Google giver mere credit til domæner der er mere end et år gamle, så det kan sagtens tænkes at links fra disse domæner også tæller mere end en link på et 2 uger gammelt domæne.

Hvad med antallet af Root domæner der linker?

Antallet af Root domæner, der har dig på deres linkliste er uden tvivl af stor betydning for din placering og stadig en vigtig faktor i Google Ranking.

Hvad betydning har links fra C-class IP´er?

Links fra diverse C-class IP´er betyder at flere hjemmesider linker til dig, hvilket er positivt for din ranking. Alt for mange links fra sider der ligger på samme webhotel, kan være med til at skade dine placeringer, så derfor er det altid en god ide med links fra forskellige kilder.

Hvad med flere links fra samme side?

Antallet af sider der linker til din webside har selvfølgelig indflydelse på din placering i søgeresultatet, også selvom det kommer fra samme domæne. Første link tæller dog bedre end de efterfølgende. Mange SEO guruer vurderer dog at links fra widgets, footer osv kun tæller som ét link! Detter betyder også der er forskel på effekten af en link, alt efter hvor på en side den er placeret.

Hvad betydning har link fra billeder?

Den Alt tekst du udfylder under billedet, er selve billedets udgave en ankertekst, hvilket er til stor gavn i dine placeringer. Især i billedsøgninger, vil du have en fordel af at sikre alle dine billeder har Alt Tekst udfyldt. Dette er også en af de mange faktorer der er med til at påvirke placeringerne.

Har det nogen betydning med links fra domæner der ender på .edu og .gov?

Den kære hr. Matt Cutts har flere gange været ude at sige at .edu og .gov domæner ikke nødvendigvis afspejler relevansen / autoriteten fra en sådan given hjemmeside. Men mange SEO nørder mener det naturligvis har en effekt i Googles søgeresultater. Kan du skaffe et link fra .edu eller .gov, så er du på rette vej. En af grundene kunne være at de fleste .edu eller .gov domæner naturligt har en høj autoritet, og derfor en god link at få. Også selv om relevansen mulighed ikke er helt i top.

Hvad med autoriteten af undersider?

Jo flere undersider med autoritet du har på en hjemmeside, jo bedre er det for dine placeringer. Er det kun forsiden folk kan lide, er det jo ikke meget din side har at byde ind med. En god intern link struktur kan være med til at øge autoriteten på dine undersider, og samtidig gøre det nemmere for dine brugere at finde det de leder efter.

Hvad med et link fra en konkurrent?

Et link fra en konkurrerende side er ofte rigtig godt, da i jo er i samme branche. Dermed vil denne type link som regel være rigtig relevante. Især hvis den side som linker til dig, også selv rankere i Google for søgeord som du går efter.

Hvad med delinger på de sociale medier?

Jo mere aktivitet, der er omkring din hjemmeside (herunder også delinger fra sociale medier såsom: Facebook, Twitter, Instagram osv.), jo bedre da dette er med til at skabe opmærksomhed omkring din side og dit Brand. Så det har betydning for dine placeringer. Dog er det ikke selve linket der er med til at forbedre dine placeringer, da disse som regel er NoFollow, men mere selve omtalen, og evt. den trafik du får ind via linket.

Hvad med gæsteindlæg?

Et link fra kommentarfeltet har ikke samme værdi, som et link fra selve den tekst der skrives. Pas i øvrigt meget på med kommentarer og andre dårlig backlinks til din side, da denne type af link kan påvirke din side negativt.

Hvad så med at lave links til ens forside?

Det er altid en god ide at lave et link til sin forside, da det giver en samlet helhedsfornemmelse og binder siderne sammen samt det kan betyde noget for værdien i selve linket.

Hvad betyder Nofollow links og hvad rolle spiller det?

“Nofollow” er en måde for webmastere at fortælle søgemaskinerne “Følg ikke links på denne side” eller “Følg ikke dette specifikke link”. Google har været ude og nævne at de oftest ikke følger et Nofollow link. Det spiller en vigtig rolle når du kigger på din backlink profil at du ikke har for mange Nofollow links. Det kan godt tyde på at en NoFollow link stadig har en lille effekt på din placering, især hvis du får en del trafik ind via dette link, men der skal rigtig mange til for at opnå samme effekt som DoFollow links.
Edit: 2020 opdatering – Google er liget kommet med 2 nye REL attributer, nemlig rel=“sponsored” og rel=“ugc”, samt nogle mindre ændringer til NoFollow links.

Er det vigtigt med forskellige typer af links fra forskellige hjemmesider?

En større adspredelse eller diversitet i den backlink profil, bør være noget du stræber efter at opnå, så du ikke kun har 10.000 links fra forums eller kommentarlinks. Det kan faktisk blive betragtet af Google som spamming. En naturlig linkprofil har mange links fra forskellige slags hjemmesider. Så dette er også en vigtig rankings factor.

Hvad så med købte links eller såkaldte “sponsor” links ?

Her skal man passe meget på. For købte links er helt yt. I gamle dage kunne man bare bestille en milliard links i Kina og så boostede det ens hjemmesider. Men i dag bliver man direkte straffet i Google for dette. Et sponsoreret link er lidt sværere da dette både er reklame men også en backlink. Som det er lige nu, så tæller købte links stadig.

Hvad med 301-redirects, er der faldgrubber her?

301-redirects er jo ment godt. Det handler om at døde links i stedet for at melde ind, som “jeg er her ikke”, så bliver du bare stillet videre til en anden side. I manges tilfælde tilbage til forsiden. Pas dog på med ikke at lave lange kæder af redirects da dette godt kan medværke at værdien af din link forsvinder. 301 redirects af andre hjemmeside havde engang stor effekt, denne effekt er langt fra lige så stor som førhen. jo emre relevante det domæne du redirecter er, jo større effekt vil du opnå.

Hvad så med ankertekster på Backlinks, hvad betydning har det?

Hvis man laver ankertekster som er sigende kan det faktisk booste din ranking. Mens overdrevet brug af ankertekster kan ende med at skade dine placeringer. Så bruger ankertekster med omhu.

Gælder det samme for ankertekster på interne links?

Linktekster på interne links kan godt vise sig at være en ranking faktor. Men det vægter på ingen måde som ved Ankertekster på et backlink. Her kan du bedre slipper afsted med overdreven brug af søgeord i link teksten, men pas dog på, for også her kan alt for stor brug skade din rankering.

Hvad betydning har link titel tag teksten?

Linkteksten har stadig en lille betydning, men det er dog meget lille værdi den bidrager med.

Er der forskel på hvor i teksten man placerer et link

Når linket er placeret i starten af teksten har det ofte en større effekt end et link der placeres bagerst. Derfor er effekten af footer links heller ikke speciel stor.

Hvor skal man placere et link på en side?

Et link virker bedst når det er placeret inde i tekstindholdet end hvis det ligger i en sidebar eller i en footer. Gerne i nærheden af indhold som har de søgeord du gerne vil rankere for.

Hvor stor betydning har links fra sider med relevans (on-topic)?

Et link fra et domæne, der har relevans eller er beslægtet med emnet / søgeordet på din hjemmeside har næsten altid en højere værdi end links fra domæner hvor relevansen er irrelevant. Dette er et af de punkter, der stadig diskuteres kraftigt bland SEO eksperterne, at et link der er irrelevant men som kommer fra et domæne med stor autoritet sagtens kan have en værdi. Når det så er sagt, så pas på med ikke at få alt for mange irrelevante links til din hjemmeside.

Hvad så med relevans på en underside?

Ifølge Hilltop Algoritmen som den hedder, vurderes det at et link fra en underside, som er er releteret til domænet, kan vægte højere end et link fra en underside end et link fra et modsvarende relevant domæne.

Hvad betydning har antallet af links?

Stigninger i antallet af backlinks kan godt booste en hjemmeside. Både antallet alene og hvor hvis der løbende sker en stigning i antallet af links.

Hvad betydning har et fald i antallet af links?

Hvis antallet af links falder drastisk kan det have stor betydning for din ranking. Derfor bør man holde sig fra kommentar spam og andre typer af links hvor der er stor sandsynlighed for at din link bliver slettet igen.

Hvad med links fra autoritære sider vs ikke autoritære?

Får du links fra sider med stor autoritet, og endnu bedre hvis det er samme branche som dig selv. Så er det link selvfølgelig mere værd end linket fra en hjemmeside uden stor autoritet. Er du f.eks. BWM bilforhandler vil en link fra BWM.com gavne dig meget mere end en link fra bt.dk.

Hvad med links fra Wikipedia?

Links fra Wikipedia er alle NoFollow links. Men grundet sidens store autoritet, kan et link herfra give stor troværdighed via deres autoritet. Dog har alle de test vi selv har lavet på dette område vist at en Wikipedia link ikke påvirker dine placeringer alene. Men igen, er det et link som giver en del trafik til dit website, så kan tingene måske se hent anderledes ud.

Hvad med alderen på et backlink?

Alderen på et backlink har betydning. Et ældre backlink er typisk mere værd end et nyt.

Hvad med links fra blogs vs reelle sider?

Et link fra en reel hjemmeside, bør give mere end et link fra en “falsk” blog. Men brugen af “falske” blogs er enorm og i nogle tilfælde kan et link faktisk vise sig at være mere værd fra en falsk blog end den reelle hjemmeside. Det skyldes simpelthen den autoritet der ligger bagved det sted man opretter bloggen (wordpress, blogger etc).

Hvor vigtig er en naturlig linkprofil?

Et domæne der har en mere naturlig linkprofil med links fra solide hjemmesider. Er ikke så sårbar overfor algoritmeændringer i søgemaskinerne. De er heller ikke så modtagelige for negativ SEO som vi desværre stadig ser eksempler på.

Hvad betydning har gensidige links?

linkudveksling (Reciprocal) links er hvis du linker til din ven Flemmings hjemmeside, og han så linker tilbage til dig. Overdreven brug af denne type links er naturligvis ikke smart og bør undgåes. Et par enkelte skader dog ikke.

Hvad med automatiserede links?

Der er meget stor forskel på links der er lavet af mennesker og links der laves af såkaldte robotter, der bare står og spytter links ud. Vi ser ofte at automatiske links godt kan forbedre dine placeringer hurtigt, men også at de som regel forsinder igen lige så hurtigt, og at du efterfølgende typisk ligger ringere til end før du begyndte på de automatiske link. Automatisk linkbuilding falder også ind under det som kaldes Blackhat SEO.

Hvad betydning har Schema.org Microformats?

Hjemmesider, der har optimeret efter schema.org kan rankere højere end sites uden schema.org. Desuden kan der opnås en højere CTR!

Påvirker den side der linker til mig også min side?

Sider der linker til dig har indflydelse på din ranking.

Hvor mange links bør der være på side?

Jo færre links som er på den side der linker til dig, jo bedre værdi har linken for dig. Det er altid bedre at få en link på en side få andre eksterne links, end på en som også linker til mange andre sider. Groft sagt kan man sige at den link juice din link ville få hvis den var alene, nu skal deles med alle de andre links på siden.

Hvad betydning har profil links?

Links fra profiler og kommentarer er blevet de-evalueret markant, da Google anser disse som værende spam. Et par enkelte profil links her og der er dog en del af et naturligt link mønster og skader ikke. Men er 80% af alle dine backlinks profil links så skal du ikke forvente de store resultater.

Hvor mange ord skal der være i en tekst?

Det spørgsmål hører vi faktisk mange gange. Men pt ligger indlæg med ca. 1800 ord bedst i Google. Lange tekster vurderes mere relevante og dybdegående end korte tekster. Det er ikke nødvendigvis sådan, men noget kan der være om snakken. Indhold ER en ranking faktor! Så jo mere jo bedre?

Hvad med kvaliteten af indholdet?

Kvaliteten siger sig selv at dette er en vigtig faktor. Hvis folk ikke skal forlade din side igen med det samme, og dermed påvirke din afvisningsprocent, så bør du sikrer dig at teksterne er godt skrevet og har mange relevante billeder og videoer, der underbygger jeres emne i teksten.En anden fordel ved kvalitets indhold, er at folk er mere tilbøjelig til at dele det eller linke til det.

Hvad med links i sidebaren eller foooter?

Links i sidebaren eller i footeren er udemærket, men de tæller kun, som et link og typisk ikke lige så godt som en link i selve teksten. Også selvom man kan se dem på alle de sider der er på domænet, får man altså ikke mere for disse anstrengelser, end ét link

Hvad med organisk CTR?

Click Through Rate på et søgeord på organiske resultater spiller en rolle. Højere CTR giver bedre rankings. Derfor er en god title og meta description på dine sider en rigtig god ting.

Hvad betyder afvisningsprocenten?

Afvisningsprocenten er et begreb man benytter i Google Analytics. Afvisningsprocenten repræsenterer den procentdel af dine sessioner, som kommer ind på en given side og så forlader den hurtigt igen. Nogle vurderer at afvisningsprocenten på en side har indflydelse på ranking, andre er uenige. Jeg hælder mest til at den endnu ikke har nogen betydning på placeringerne.

fordele ved Google SEO

Hvad med den direkte trafik til en hjemmeside?

Google har bekræftet, at de bruger data fra Google Chrome til at estimere, om en hjemmeside får meget direkte trafik eller ej. Sider med høj direkte trafik ranker højere end sider med mindre direkte trafik.

Hvad så med tilbagevendende besøg på siden?

Hjemmesider der har mange tilbagevendende besøgende kan også booste sidens ranking.

Hvad betydning har blokerede sider så?

Blokerede sider kan blive brugt af Panda opdateringen som et negativt signal.

Hvor fra får Google sine data?

Google indsamler masser af data via Google Analytics og visse data via Chrome browseren. Hvor meget af denne data som bruges til at påvirke en hjemmesides placering diskuteres stadig.

Hvad med kommentarer på en side?

Et site der får mange kommentarer, kan vise sig at være et tegn på en interaktiv side, som kan påvirke dine rankeringer positivt.

Hvad med tiden den enkelte søgende er på en hjemmeside?

Google kigger på hvor lang tid en søgende er på en hjemmeside, efter denne har klikket sig ind på din side fra et Google søgeresultat. Jo længere tid personen er på din side inden denne vender tilbage i Google, jo bedre. og muligvis også en faktor.

Hvad er Google algoritme og hvad gør den?

En algoritme er groft sagt den formel eller en proces, der anvendes til at nå et bestemt resultat. I forhold til online marketing, benyttes en algoritme på Google’s søgemaskiner til at rangere hjemmesider hver gang der udføres en søgning.
Hele formålet med Google’s algorime (ud over at tjene så mange penge som muligt på Google Ads), er at vise brugeren de mest relevante resultater, så de skal så få hjemmesider som muligt igennem for at finde det de leder efter.
Denne algoritme benytter en stor del af de cirka 200 af Google´s ranking faktorer vi har nævnt her i artikel til at vurdere om en side skal vises på position 3 eller 33.
Så vil du gerne forbedre dine placeringer i Google, så kan du med fordel gøre brug af de tips fra denne artikel.

Husk dog på at Google konstant opdaterer deres algoritme, så det kan være at om 2-3 år er flere af de ting der står her i, helt anderledes.

Efterlad en kommentar