
Er SEO værd at fokusere på, eller er din tid og penge bedre brugt på andre former for online markedsføring? Er sociale medier et bedre valg, eller hvad med Google Ads?
Det er en tanke som rigtig mange nystartede virksomheder står med og bestemt ikke uden grund. Søgemaskineoptimering kan være en både dyr, og langsommelig process som ikke engang giver nogen form for garanti om at det vil øge dit salg.
Fordele ved SEO
Der er mange gode fordele ved SEO, ofte er den trafik du får ind fra søgemaskinerne af høj kvalitet. Det er søgedreven trafik hvor brugeren bevist har ledt efter et produkt, en ydelse eller information på Internettet. Denne type trafik er i de fleste tilfælde langt mere effektiv end reklamer på sociale medier hvor brugerne ikke lige er i købsmode eller ude efter noget specifik information. Det betyder at du ofte vil se en højere konverteringsratio på denne type organisk trafik end de fleste andre typer af online markedsføring.
Fordele ved SEO over Google Ads
Betalt trafik som eksempelvis Google Ads, hvor du betaler hver gang nogen klikker på din annonce kan være en god måde hurtigt at komme i gang på. Men faktum er at under en 1/3 klikker sig ind på et betalt resultat (du genkender dem ved at der står annonce ud for visningen). De resterende 2/3 vælger at klikke sig ind på et af de organiske resultater på side 1.
Mange vil også opleve af konverteringen på den organiske trafik er højere end betalt CPC trafik som Google Ads.
Fordele ved søgemaskineoptimering over Sociale Medier
Sociale medier kan være en glimrende kilde til billig trafik, branding og eksponering. Men når en bruger sidder på de sociale medier er de som udgangspunkt ikke indstillet på at købe dit produkt eller ydelse. De er der af helt andre grunde, og så skal der en del til for at ændre på dette.
På søgemaskinerne er det ofte lige modsat, her søge de bevist efter en ydelse eller produkt som du sælger, eller information som de kan finde på din hjemmeside.
Det gør også at konverteringen fra den trafik du får ind fra søgemaskinerne er langt højere, end trafikken fra de sociale medier.
Er det tale om lokal SEO, og bor du i en storby som Aarhus, Aalborg eller København, så kan søgemaskineoptimering være en rigtig god kilde til organisk trafik af høj kvalitet.
Er din hjemmeside SEO optimeret både on page, teknisk og offpage, er det en god chance for at det er din side der vises i søgeresultaterne og får masser af organisk kvalitets trafik ind. Dette er dog ikke altid helt så nemt som det lyder hvilket bringer os til næste punkt.
Læs også: Fordele ved lokal SEO
Ulemper ved SEO
Der er ikke kun fordele ved søgemaskineoptimering. Rigtig mange virksomheder har brugt masser af penge og tid på SEO uden at få den effekt ud af det som de håbede på.
Det store problem med søgemaskineoptimering er at der er rigtig mange forskellige faktorer som spiller ind når søgemaskinerne skal rankere din hjemmeside for bestemt søgeord. Mange af dem har du selv kontrol over, men der er også en del som er uden for din kontrol og bliver påvirket af eksterne faktorer.
Du kan lave en søgeordsanalyse som viser at det vil være rigtig nemt at få en top placering på et søgeord som er relevant for dig. Problemet her er at de redskaber der bruges til at analyse konkurrenten langt fra altid finder alle relevante aspekter.
Det kan eksempelvis være at den side der ligger nummer 1 har et par rigtig stærke backlinks som endnu ikke er fundet af de værktøjer der er brugt til at lave analysen.
Dette gør det også svært at garantere en bestemt placering på et søgeord, med mindre det er tale om meget specifikke søgeord.
Søgemaskineoptimering er tidskrævende
Jo større konkurrencen er på det søgeord du forsøger at rankere for, jo længere tid skal du forvente at det vil og jo mere arbejde skal der ligges i det.
Vil du f.eks. op og ligge i top 3 på et søgeord som opsætning af Google Analytics, vil det kræve både god onpage, teknisk og off page seo. Her er det især off page delen som vil kræve løbende linkbuilding over en længere tidsperiode før du opnår ønskede resultater.
Jo mere ny din hjemmeside er, jo længere tid vil det ofte gå før du begynder at se resultaterne af søgemaskineoptimering.
Det er ikke kun søgeoptimering som er en tidskrævende process, men også mange andre typer af online markedsføring som sociale medier hvor du også er nød til at konstant være aktiv for at fastholde dine følgere og skabe opmærksomhed på dit firma eller det du tilbyder.
Læs også vores artikel om Online marketing
SEO er en løbende process
Selv når du opnår den ønskede placering på søgemaskinerne, kræver det som regel lidt vedligeholdelse for at beholde din placering. F.eks. i form af nyt indhold på hjemmeside nu og da, løbende linkbuilding, og overvågning af hjemmesiden for tekniske fejl, virus og malware.
Google opdaterer også løbende deres søgealgoritme, hvilket ofte betyder små ændringer i en hjemmesides placeringer. Derfor gælder det om at have fingeren på pulsen, og følge med i de ændringer som sker i søgemaskinerne.
Dette gør at du ikke blot kan slappe af og nyde din succes når du endelig er kommet op i top 5 på dit bedste søgeord. Dette er især gældende inden for brancher med høj konkurrencer, hvor dine konkurrenter også løbende arbejder med SEO.
Ingen garanti for succes
Selvom din onpage optimering er perfekt, du har godt indhold og ingen tekniske problemer på hjemmeside som er brugervenlig. Så er der ingen garanti for at du kommer op i toppen af listen på de søgeord du arbejder med.
Det kan være at dine konkurrencer smider dobbelt så meget arbejde og penge i at vedligeholde deres placeringer, brugerne klikker mere på de andres link i søgeresultaterne, de taler mere om de andres sider på de sociale medier, eller nogle af de mange andre faktorer som du ikke selv har kontrol over.
Derfor er det vigtigt at du ikke går efter urealistiske søgeord, hvis du ikke er villig til at bruge den tid og budget det vil koste at komme til top.