Scroll Top

Google Ads eller SEO?

Hvilke fordele er der ved at benytte SEO frem for Google Ads? I denne artikel dykker vi dybere ned i disse 2 populære typer af online marketing og ser nærmere på hvad der best kan betale sig at fokusere på.

Et spørgsmål vi ofte hører er – skal jeg benytte SEO eller Google Ads til at få mere trafik ind på min side?
Inden for nogle områder er er svaret måske ret oplagt. Det kan være en niche hvor det vil være så godt som umuligt at komme i top 10 med en ny side, og her kan Google Ads være den eneste løsning. Andre gange er konkurrencen på Google Ads så stor, at klik prisen er for høj til at det kan betale sig, her kunne søgemaskineoptimering så være det bedste valg.
Derfor er det næsten altid en god ide at starte med en analyse af dine søgeord.

Læs også: hvad er SEO og hvordan virker det?

Start med en søgeords analyse

Inden man går i gang med nogen form for marketing er det altid en god ide at kende sin målgruppe, og få en ide om hvilke ord de benytte når de skal finde dine produkter eller ydelser.
Nogle af de ord man vi finder i en sådan søgeordsanalyse vil være oplagt til Google Ads, men andre kunne være rigtige gode ord at optimere sin hjemmeside til. På en sådan søgeordsanalyse kan vi se hvor trafik der er på de forskellige ord, hvad det cirka koster per klik på Google Ads, og så efterfølgende opsætte en prioriteret liste over søgeordene.
Denne søgeordsanalyse kan benyttes både til din SEO strategi, men også hvis du skal i gang med Google Ads, eller når der skal skrives nyt indhold til hjemmesiden. Uden en god søgeordsrapport har du ikke mulighed for at vide hvilke søgeord der giver mening at få flettet ind på hjemmesiden.

Lad os se lidt på hvilke fordele der kan være ved at benytte henholdsvis betalt annoncering på Google og organisk søgemaskineoptimering.

SEO Aalborg

Fordele ved Google Ads

Google Ads, eller Google Adwords som det hed førhen, er Googles system til betalt annoncering. Det dækker over de annoncer du konstant ser når du søger på Google. Du kan her oprette dine egne annoncer, vælge hvilke ord (eller sider) du gerne vil byde ind på, og sætte et dagligt maksimum budget.
Udover de betalte annoncerer som vises ved søgninger dækker Google Adwords også over en del andre typer af annoncering, som f.eks. Google Display netværk, Remarketing lister og Google shopping.

Den helt store fordel ved Google Ads er at du allerede inden for et par timer kan begynde at få mere trafik ind på din hjemmeside. Jo bedre din annonce kampagne er sat op, jo billigere klik priser ender du med at betale. Den anden fordel ved denne type annoncering er at du har mulighed for at byde ind på en lang række forskellige søgeord. Ofte vil det være umuligt at optimere sin hjemmeside til alle relevante søgeord, via Google Ads har du mulighed for at byde ind på alle de søgeord du ønsker.

Fordele ved SEO

SEO eller søgemaskineoptimering som det også kaldes er en fælles betegnelse for de teknikker du udføre for få din hjemmeside mere synlig i søgeresultaterne. Her optimerer man typisk forskellige underside målrettet de søgeord som er relevante for dig. Ofte kan det tage flere måneder med søgemaskineoptimeringer at nå op i top 10 på dine mest relevante søgeord, alt efter hvor stor konkurrencen er.
Fordelen ved SEO er at du her ikke betalt, hvor gang nogle klikker sig ind på din hjemmeside. Hvor Google Ads typisk koster mellem 1 til 20 kroner per klik, er alt SEO trafik eller organisk trafik som det også kaldes, fuldstændig gratis.
Den anden fordel ved SEO er at langt størstedelen af dem som laver en søgning på Google, klikker sig in på et naturligt resultat frem for en betalt annonce. Kun omkring 1/3 af alle søgning går til betalt annoncering, så selvom man ligger i top på de betalte annoncer, er der stadig en stor del af den potentielle trafik du går klip af. Netop derfor bør du overveje at kombinere SEO med Google Ads.

Læs også: Er det stadig relevant med SEO?

Derfor bør du kombinere Google Ads og SEO

En 1/3 af dem som søger på Google starter med at klikke på en af de betalte annoncer som vises i toppen eller bunden af en søgning. De resterende 2/3 går til den organiske visning, og over 90% af disse til de første 10 resultater som vises, hvilket svare til første side.
Så hvis du kun vælger SEO eller du kun vælger betalt annoncering, så er der en stor del af potentiel trafik som du helt går glip af. Ved at kombinere begge er du dækket ret godt ind, og har mulighed for at få trafik fra både dem som klikker på betalt annoncering og dem som går videre ned til de organiske resultater.
Ulempen her, er at du vil komme til at betale for en del trafik som du ellers ville få naturligt.
En anden fordel er at du for øget synlighed på side 1. Er du både vist oppe i toppen under betalte annoncer, og samtidig vist længere nede på siden i de organiske resultater, så giver det en øget troværdighed, og dermed større chance for at det lige netop er din side de klikker sig ind på.

Så i mange tilfælde vil det give god mening både at bruge Google Ads og SEO for at få det maksimale antal besøgende ind på din hjemmeside.

Brug for hjælp til Google Ads eller SEO? Kontakt os i dag på +45 24926810 og hør nærmere om dine muligheder.

Skriv en kommentar

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.