Søgemaskineoptimering en vigtig del af din online marketing strategi

Har du en virksomhed så vil du i langt de fleste tilfælde med fordel kunne benytte dig af online marketing til at få flere kunder ind på din hjemmeside.  Når vi snakker online marketing så drejer det som om at enten få flere kunder ind på din hjemmeside, eller brande dit firma eller dine ydelser over for folk som kunne være interesseret i det du tilbyder. Typisk benyttes følgende kategorier inden for online markedsføring.

  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Sociale Medier (SoMe)
  • Nyhedsbreve / Email marketing
  • Google Ads
  • Google My Business
  • Affiliate marketing
  • Banner annoncer
  • Promovering på forums

Alt efter hvad du tilbyder kan en eller flere af overstående være en rigtig god kilde til at markedsføre dit firma og dermed få flere kunder, som jo i bund og grund er det de fleste er ude efter.
En af bedste kilder til af få flere relevante besøgende ind på din hjemmeside er typisk SEO. Med mindre du tilbyder et produkt eller ydelse som ingen kender til, og derfor ikke søger efter endnu. Så lad os se lidt nærmere på hvilke fordele der kan være ved at benytte søgemaskineoptimering og hvordan du selv kommer i gang med SEO, hvad enten det er lokalt i en by som Aalborg eller Århus, eller landsdækkende.

Læs også: SEO Firma Ålborg

Fordele ved Søgemaskineoptimering

Du kender det selv. Så står og mangler en elektriker, en ny frisør eller en billig jakke, og hvad er det første du efterfølgende går? Åbner en browser og indtaster www.google.dk og derefter søger efter det du leder efter. Rigtig mange af de søgninger der udføres er fra folk der har et behov af en eller anden slags og leder efter en løsning. Det betyder at den søgende ofte er i købsmode, og dermed meget mere tilbøjelig til at handle med dig nu og her, hvis du har løsningen, frem for f.eks. folk fra nyhedsbreve, sociale medier eller banner annoncer. Når du selv er på de sociale medier eller læser email, så er det jo ikke med det henblik på at købe noget, og derfor skal der betydelig mere til at overbevise dig om at det faktisk er en rigtig god ide lige at klikke på den her annonce eller link og så købe det du får vist. Her skal der som regel et rigtig godt tilbyd eller en virkelig spændende nyhed til at tvinge dig over i købs mode.
På søgemaskinerne er de mange gange allerede i købsmode og sidder nærmest klar med kreditkortet i hånden. Derfor er den trafik du får ind fra søgemaskinerne generelt også af en højere kvalitet.
En anden fordel ved søgemaskineoptimering er at alt den trafik du får ind er gratis i modsætning til Google Ads, annoncering på de sociale medier, banner annoncer eller affiliate marketing.
Den tredje fordel ved SEO er at rigtig mange vælger at klikke på de organiske naturlige placeringen, frem for at klikke på en betalt annonce. Så potentialet er større når vi snakker søgemaskineoptimering på din hjemmeside end den ofte er ved betalt annoncering.

Læs også: Hjemmeside søgemaskineoptimering

SEO Firma Aalborg og nørresundby

Hvordan kommer jeg i gang med SEO?

Nu da du har fået en bedre forståelse for de mange fordele der er ved SEO, så tænker du måske – “hvordan kommer jeg i gang med SEO?”. Den nemme løsning er at kontakte et SEO firma, men dette er som regel ikke billigt. Så hvad kan du selv gøre for at komme i gang med søgemaskineoptimering?

Læs også: Hvad er søgemaskineoptimering?

Et godt udgangspunkt er at starte med at få lavet en søgeordsanalyse. Her finder du de mest relevante og vigtigste søgetermer inden for det du tilbyder og undersøger hvor mange som i gennemsnit søger på dette hver måned. Check om konkurrencen på side 1 er helt umulig for de ord du kommer frem til. Finder du nogle søgeord som vil give mening at seo optimere til, så se om du har nogle eksisterende sider på din hjemmeside som vil give mening at optimere til et eller flere af disse søgeord, eller om du skal i gang med at oprette nye landingpages målrettet nogle af disse søgeord.

Når dette så er på plads, er det tid til at undersøge om de tekniske aspekter på din hjemmeside er i orden. Herunder ting som schema, loadtider, canonical urls, er den responsive osv. Især mobilvenlighed og loadtiden på din hjemmeside er her en vigtig faktor.

Til sidste er du så klar til at begynde på linkbuilding, og alt dette med at få gode relevante links ind til din hjemmeside. Gerne fra andre sider inden for samme niche, og hovedsageligt dofollow links frem for nofollow.

En rigtig god ide at lave en placerings rapport inden du går i gang, så du kan se hvor din hjemmeside lige nu er placeret for et givent søgeord, og efterfølgende se hvilken fremgang der har været. Det er altid godt at løbende følge med i hvordan hjemmesiden går frem eller tilbage på de forskellige søgeord.

Som du kan se, så er søgemaskineoptimering en vigtig del af din online marketing strategi, og noget som vil være til gang for langt de fleste virksomheder.

Efterlad en kommentar