5 tips til optimering af hjemmeside

Det er vigtigt at have en hjemmeside som fungere korrekt. En hjemmeside som vises hurtigt, og som vises korrekt på alle enheder. Det er vigtigt fordi de giver dine besøgende en bedre oplevelse når de kommer ind på din hjemmeside, og dermed også er med til at give en bedre konverteringsrate og dermed øge dit salg. Men hvad mange måske ikke er klar over, er at en velfungerende hjemmeside faktisk også er den af det som kaldes teknisk SEO og er en del af den søgemaskineoptimering som kan være med til at gøre din hjemmeside mere synlig på søgemaskinerne. Men lad os i dagens blog indlæg se lidt nærmere på både teknisk seo, og 5 konkrete tips til hvilke tiltag du selv kan gøre for at optimere din hjemmeside.

Læs mere om Teknisk SEO

1. Mobilvenlighed

En af de allervigtigste ting når vi snakker optimering af hjemmeside, er at den virker på både computere, tablets og mobiltelefoner. Vi ser stadig dagligt eksempler på hjemmesider som er flotte og fungere fint på computeren, men besøger du samme side på en mobiltelefon (eller nogle gange blot i en anden browser) så står alt helt forkert på siden, teksten er for lille eller stor, eller flere elementer står halvvejs uden for den synlige del af skærmen.
Nu om dage, kommer det meste trafik faktisk fra mobiltelefoner, og det er ikke unormalt at inden for nogle brancher er 70% af de besøgende fra mobile enheder. Derfor er det ekstremt vigtigt at din hjemmeside er mobil optimeret eller responsiv som det også kaldes. En anden grund til at sikre at hjemmeside er mobil venlig er at Google er begyndt at favorisere hjemmesider der fungere godt på en mobiltelefon, og er din hjemmeside ikke mobilvenlig risikere du dårligere placeringer på søgemaskinerne på mobile enheder.
Høre du til de stadig alt for mange virksomheder som endnu ikke har fået udskiftet sin hjemmeside med en ny mobilvenlig hjemmeside, så tag fat i dit webbureau eller kontakt os og få en pris.

Er du i tvivl om din hjemmeside er mobilvenlig kan du besøge følgende side: https://search.google.com/test/mobile-friendly

2. Hastighed

En anden vigtig parameter når vi snakker brugervenlig og optimering af din hjemmeside er selvfølgelig loader tider. Er din hjemmeside langsom til at vises når folk besøger den, så får de allerede fra startet et dårligt indtryk af siden, eller endnu forlader den inden de har funder det de leder efter.
Men kan du gør for at optimere hastigheden på din hjemmeside?
Det er flere ting som spiller ind vi snakker load tider på hjemmeside. Det kan være for meget kode der skal indlæses, for store billeder eller videoer, eller blot en langsom webhost.

Optimering af billeder

Noget af det som typisk vil give størst effekt, er at sikre at dine billeder er optimeret. Sørg for at størrelsen på dem ikke overstiger den maksimale størrelse du har behov for. Er den maksimale størrelse på din hjemmeside 1800 pixels i bredden, så er der ingen grund til at ligge et billede i 2600 pixels op.
En anden måde at reducere billede størrelsen på er at komprimere det. F.eks. ved at benytte en hjemmeside som tinypng.com eller hvis du benytter WordPress installere et plugin som Optimus eller IMAGIFY. Her reduceres størrelsen af billedet typisk med 20-80% uden at du vil opleve en synlig forskel i kvalitet.
For endnu mere billede optimering kan du vælge at benytte teknikker som Lazy Load, der gør at ikke alle billeder bliver loadet før siden vises, men i takt med de bliver indlæst. I mange tilfælde vil de besøgende ikke se forskellen, men det kan give betydelig hurtigere load tider.

Caching af hjemmeside

Ved at benytte caching kan du næsten altid opnå betydelig bedre load tider.
En cache er et digitalt lagersystem, der automatisk gemmer fra hjemmesider og webshops som statiske filer eller i hukommelsen, så hjemmesiden kan loade hurtigere. Caching fungere både på din egen computer og på serveren hvor hjemmesiden ligger. Er caching aktivt, vil du f.eks. først gang du besøger en hjemmeside download dele af hjemmesiden på din computer, hvilket gør at næste gang du besøger den, eller klikker ind på andre undersider på hjemmesiden, vises tingene langt hurtigere.
Der findes mange forskellige caching systemet, men benytter du et CMS system som WordPress så er plugins som WP Rocket, eller W3 Total Cache et par af de bedre og mere avancerede caching programmer. Hvis du syntes de er for komplekse at bruge, så kan cache enabler fint benyttes.

Minify af javascript og CSS filer

Det er svært at skrive om optimering af hjemmesider uden at gøre tingene alt for tekniske, men noget som også kan give et stort boost af hastigheden, men som mange gange godt kan være ret kompliceret at sætte korrekt op, er Minify af js og css filer. Det minify gør er at samle de fleste javascript filer i en stor fil frem for 20-30 små filer, og optimere og komprimere filen, så den bliver indlæst hurtigere. Det samme med CSS stylesheet filer.
Problemet med minify er at nogle gange kræver forskellige funktioner at andre filer eller stylesheets er indlæst før de kan udføres, og ved brug af minify har man ikke samme kontrol over rækkefølgen tingene indlæses i. Så i visse tilfælde vil du opleve at nogle funktioner ikke fungere på din hjemmeside hvis du aktivere minify, eller at tingene står helt forkert.

Et godt plugin til minify er Autooptimize eller WP Rocket.

CDN

Ligger din server ikke i samme land som de fleste af dine besøgende kommer fra, eller har du en langsom server, så kan du med fordele benytte et CDN – Content Delivery Betwork som fungerer som en slags ekstra caching server for din website. Her gemmes dele af din hjemmeside på CDN netværkets serverer rundt om i verden, så når folk besøger din hjemmeside, hentes dele af hjemmesiden som f.eks. billeder, videoer osv. fra den CDN server der er nærmest dig. I mange tilfælde vil du opleve af et CDN kan resultere i hurtigere loadtider.

Her i Danmark er den foretrukne CDN udbyder CloudFlare.

Alt dette er med til at sørge for at din hjemmeside loader meget hurtigere. Dette er også er en del af teknisk søgemaskineoptimering og kan give din hjemmeside et forspring over dine konkurrenter når vi snakker online synlighed.

Læs også: Søgemaskineoptimering for begyndere guide

3. Navigation

Når en bruger besøger din hjemmeside er det ikke sikkert at de oplysninger han eller hun leder efter er at finde på den side de kommer ind på. Eller at vedkommende har brug for flere oplysninger. Derfor kræver det en god navigation af gøre det lettere for de besøgende at finde de ting de leder efter.
F.eks. i form af en velstruktureret menu, en let tilgængelig kontakt side, synlige åbningstider osv. Strukturen på din hjemmeside er ikke kun vigtig for at hjælpe de besøgende frem til det de leder efter, men er også med til at hjælpe søgemaskinerne med at nå rundt på hele din side og få et tydeligt indblik i hvad din hjemmeside omhandler.
Du vil typisk også at en god navigation også er med til at øge din konverteringsrate, så du skal have færre besøgende ind på hjemmesiden for at opnå et salg eller en henvendelse.

Når du får lavet en ny hjemmeside så er det vigtigt at allerede i design fasen at få fastlagt navigations strukturen. Så tag en snak med dit webbureau om hvordan du kan få en optimal navigations struktur på din nye hjemmeside.

Læs også: Valg af Webbureau til ny hjemmeside

optimering af hjemmeside eller webshop guide

4. Schema markup

Schema Markup er et stykke kode som du indsætter på din hjemmeside. Denne kode bliver brugt til at give søgemaskinerne mere dybdegående information omkring indholdet af den aktuelle side koden er på. F.eks. om det er tale om en virksomheds side, et blogindlæg, en service eller et produkt. Schema Markup hjælper søgemaskiner med at forstå din hjemmeside korrekt og dermed indeksere den bedre, hvilket også kan resultere i bedre synlighed på søgemaskinerne. Både i form af bedre placeringer (der delte meninger om effekten på dette område), men også i måden som din hjemmeside vises på i søgeresultaterne.

Der er tre forskellige formater du kan benytte når du vil tilføje Schema til din hjemmeside: JSON-LD, Microdata, RDF-A.
Du kan enten vælge at benytte en Schema generator som jsonschema.net eller i WordPress ved brug af et plugin som Schema Pro eller SEOpress.

5. Call to actions

Kan din hjemmeside ikke konvertere de besøgende til kunder, er der ingen grund til at benytte sig af tiltag som søgemaskineoptimering eller Google Ads for at få flere besøgende ind på hjemmesiden. En call to action kan være alt lige fra et grafisk banner for et produkt eller ydelse du gerne vil præsentere de besøgende for til en lille tekst som f.eks.

“Har du brug for hjælp til optimering af din hjemmeside? Så kontakt Alphaweb på +45 24926810 eller via info@alphaweb.dk og lad os hjælpe med at få det maksimale ud af din hjemmeside eller webshop.”

Call to Actions er et vigtigt værktøj til at forbedre din konverteringsrate, og få mest muligt ud af dem som kommer ind på hjemmesiden. Vi har før set eksempler på hjemmeside som har mere en fordoblet antallet af salg eller henvendelser blot ved at optimere navigationen på hjemmeside og benytte Call to actions.

Det var 5 tips til optimering af hjemmeside, som du vil kunne benytte til at forbedre brugervenligheden på din hjemmeside samt den lidt af den tekniske SEO.

Efterlad en kommentar