
I takt med at flere og flere skifter over til WordPress, oplever vi her i Danmark en stor stigning af personer som selv forsøger sig med sin firma hjemmeside, eller at mange privat personer har haft lidt success med deres egen hjemmeside, og efterfølgende tilbyder billige hjemmesider til andre. Men giver det mening at lave sin hjemmeside selv eller få et billigt webbureau til at udføre opgaven?
Lad os se på nogle af de kriterier som er vigtigt for hvor god en hjemmeside er.
SEO optimeret
En hjemmeside som er godt SEO optimeret både inden for onpage SEO og teknisk SEO, går det nemt for søgemaskinerne at crawle din hjemmeside og hurtigt få en ide om hvad siden omhandler. Derfor bør du allerede i design fasen have søgemaskineoptimering med i tankerne, da dette vil spare dig tid og penge senere. Mange hjemmeside ejere opdager først senere at den grundlæggende SEO på deres hjemmeside ikke er sat korrekt op, når de har haft deres website et godt stykke tid og der stadig ikke kommer ret mange ind på den.
User experience
User experience eller UX som det forkortes til, er den brugeroplevelse en besøgende får når vedkommende klikker sig ind på din hjemmeside. Er den nem at navigere? Er det let at finde de informationer man har brug for? Er skriften let af læse? Alle de små detaljer som er med til at sørger for at brugervenligheden er i top på hjemmesiden. Jo mere brugervenlig din hjemmeside er, jo bedre indtryk får de besøgende og lavere bliver din afvisningsprocent. Dette er afgørende for omsætningen på din hjemmeside eller webshop.
At lave et godt UX som også har fokus på konverteringer er noget der kræver års erfaring. En ting som ofte adskiller et nystartet webbureau fra de mere etablerede.
Responsive
Hvor godt fungere din hjemmeside på forskellige enheder? Er den kun optimeret til desktop computere eller virker den også fint på forskellige mobiltelefoner og tablets?
Er den ens i alle større browsere eller er det kun i Chrome eller Edge den køre perfekt? Det er vigtigt at man får en god oplevelse når man besøger din side, lige meget hvilken enhed du benytter. Du kan ikke få helt den samme gode oplevelse på en mobil telefon, som på en computer, men derfor skal hjemmesiden stadig fungere og være brugbar på en mobiltelefon og ikke kun på computeren.
Konverterer hjemmesiden?
Er din User Experience ikke i orden, eller fungere den ikke optimalt på alle enheder, så er chancen ret stor for at din hjemmeside ikke formår at lave dine besøgende om til kunder.
Mangler der call to actions på de forskellige sider eller formår hjemmesiden ikke at guide brugere de rigtige steder hen på siden, så risikere du at ende op med en hjemmeside, der har en meget lav konverteringsprocent. Noget som ingen jo ønsker.
En erfaren webdesigner kender til alle disse begreber og tænker over dem når han eller hun udvikler en ny hjemmeside. Mange private eller nystartede virksomheder har ofte mere fokus på at det skal se lækkert ud, end at den skal være SEO venlig, give brugeren en god oplevelse og i bund og grund være effektiv til at lave dine besøgende om til kunder.
Vælger du det billigste webbureau du finder, eller får en bekendt som har lidt kendskab til WordPress til at hjælpe dig, så spare du måske lidt penge på udviklingen af hjemmesiden.
Men spare du faktisk penge hvis en stor del af dem som kommer ind på siden, forlader den hurtigt igen fordi nogle af overstående punkter ikke er implementeret korrekt? Det er ikke mange kunder du skal gå glip af, for det havde givet bedre mening at få et dygtigt web bureau eller reklamebureau til at udvikle din hjemmesiden, frem for at vælge en den billige løsning.
Skal du bare hurtigt på Internettet og have vist dine grundlæggende kontakt oplysninger, og skal hjemmesiden ikke bruges til ret meget andet, så kan du overveje at få den billigste hjemmeside du kan finde, men skal du hjemmesiden bruges til mere end det, bør du få en side hvor der er tænkt over ting som SEO, UX, Responsive og om den kan konvertere besøgende til kunder.
Der er flere eksempler på webshop eller hjemmesider, som umiddelbart så pæne ud og virkede til at fungere, der efterfølgende har fået et nyt design der er mere effetivt. Og så efterfølgede har set over en fordobling i antallet af henvendelser eller salg, uden af få mere trafik ind på siden.
Så vælg det rigtige webbureau allerede fra starten og få en hjemmeside som du er tilfreds med, og som dine besøgende også er tilfreds med.