Sådan kommer du i gang med din egen webshop

Drømmer du om at have din egen butik på nettet og kunne sælge din produkter online?
Det er du bestemt ikke alene om, da antallet af netbutikker er i kraftig vækst, og det samme er antallet af personer som foretrækker netbutikker over de fysiske butikker.

Men hvad kræver det for at kunne begynde at sælge sine produkter over Internettet og er dyrt eller besværligt at komme i gang med at drive en webshop?

For at kunne sælge dine produkter online kræver det 3 ting.

  • En webshop hvor kunderne kan se dine produkter og læse lidt om dem.
  • En marketing strategi så kunderne også finder din webshop.
  • En betalingsløsning så du kan modtage penge for dine salg.

Lad os ligge ud med at se nærmere på det første punkt.

Webshop med et moderne webdesign

design af hjemmesider i vejgaard

VALG AF WEBSHOP SYSTEM

Der findes efterhånden en stor mængde af systemer inden for webshops. Nogle af de mere populære er WooCommerce, Magento,  Shopify, Prestashop som alle har forskellige fordele og ulemper.
Nogle er meget velegnet til større løsninger og kan være ret komplicerede at opsætte og bruge, hvor andre er bedre målrettet de lidt mindre webshop og hurtigere at komme i gang med. Derfor er det også umuligt at sige hvilket systemet der er det bedste, da det afhænger helt af dit behov.

WooCommerce

WooCommerce er et shopping modul til det populære CMS system WordPress. Det er en platform som er i kraftig vækst, da det nemt kan integreres med WordPress som mange kender i forvejen. Det er et system som er nemt at bruge, er billig og har masser af funktionalitet. Der findes en rigtig stor mængde udvidelser til WooCommerce, hvor mange er gratis og dermed en nem og hurtig måde at komme i gang på. Skal du have lidt mere funktionalitet så ender du dog ofte alligevel med at smide lidt penge efter forskellige udvidelser. Her i 2020 er kombinationen af WordPress og WooCommerce den mest benyttede type af webshop.
Velegnet til nye eller mindre webshops.
Fordele: Prisen, udvidelses muligheder, Nemt at bruge, masser af design muligheder, nemt at SEO optimere, masser af 3. parts integrations løsninger.
Ulemper: Kan være en smule tung i det, især hvis du har mange plugins aktive.

 

Magento

Skal du have et system, som er utrolig skalerbar, hurtigt at bruge og perfekt til flere sprog, så er Magento et rigtig godt bud. Magento kan dog være lidt svær at opsætte og tilpasse sammenlignet med f.eks. WooCommerce, og ender for mange derfor ofte med at blive en noget dyrere løsning. Man er her også lidt mere fastlåst på design, da der ikke er helt de samme layout muligheder som i WordPress/WooCommerce.

Perfekt til de større webshops
Fordele: Høj sikkerhed og hastighed, nemt at tilføje ekstra sproglag, kan håndtere store mængder produkter og trafik uden problemer.
Ulemper: Kan være dyrt at få tilpasset, stiller lidt større krav til valg af webhotel.

 

Shopify

Shopify er vokset kraftigt i popularitet over de senere år. Hovedsageligt fordi det er et system som er relativ nemt at bruge, billigt at komme i gang med og tingene fungere uden en masse tilpasninger.

Den store ulempe ved denne type shopping system, er at det er et lukket system som kan være svær eller ligefrem umulig at tilpasse hvis du har behov for nogle specielle funktioner. I takt med at din webshop vokser og bliver mere kompleks kan hastigheden også begynde at blive en smule langsom. Men er det tale om en mindre webshop og ønsker du ikke at bruge for meget tid på at sætte dig ind i systemet, så kan Shopify være en fin løsning.

Godt til nye online butikker

Fordele: Hurtigt at komme i gang med. Stabilt og sikkert system.
Ulemper: Lukket system som kan være svært at tilpasse,  ikke optimalt til SEO, dyrt at bruge hvis du har stor omsætning.

 

Prestashop

Siden Prestashop kom på markedet i 2007 er det vokset kraftigt i popularitet. Bl.a. fordi det er et shopping system som er nemt at opsætte og komme i gang med at bruge. Et brugervenligt interface gør det hurtigt at finde rundt i administrations delen. Lige som til de andre systemer, er der også her masser af mulighed for udvidelser via plugins. Desværre er en del af disse plugins ofte lidt dyre, og udvalget af gratis plugins er her noget mindre end f.eks. hos WooCommerce.

Velegnet til mindre webbutikker.

Fordele: Brugervenligt, fleksibelt med masser af mulighed for udvidelser.
Ulemper: Kan hurtigt løbe op i pris, hvis du har brug for masser af funktionalitet og tilpasninger, ikke så nemt at finde udviklere til, som f.eks. til WooCoomerce.

Udover de systemer vi har nævnt her, er der også en masse andre, men typisk vælge mange at benyttet et af disse overstående systemer når de vil i gang med at sælge deres produkter på Internettet. Alt efter hvilket shopping system du vælger, og hvilken funktionalitet du har brug for ligger prisen på en webshop typisk fra 10-100.000 kroner.

Betal online i din nye webbutik

Valg af betalingsløsning

For at kunne sælge dine produkter i din webshop kræver det at du har mulighed for at tage imod betaling. Her har du også flere muligheder. Skal det være så billigt som muligt, så kan du vælge at blot benytte Paypal. Den er gratis at bruge (de tager nogle få % i transaktions gebyr) og du har hermed mulighed for at tage i mod betaling fra de fleste større kreditkort og pengene går derefter direkte ind på din Paypal konto.

Skal det være lidt nemmere for både dig og de besøgende, så kan du med fordel vælge en QuickPay eller Bambora konto, som koster omkring 150 kroner om måneden. Lidt mere hvis du også skal kunne modtage mobile Pay (vil vi anbefale).

Designe din egen webshop eller hyre et webbureau til opgaven?

Har du intet budget at komme i gang for, så kan det give god mening at selv prøve at sætte din webshop op. Her er et system som WooCommerce ofte et godt sted at starte.
Det er relativt nemt at komme i gang med, stiller ikke de store krav til webhotel, og der er masser af gratis udvidelser.
Har du derimod lidt penge at gøre godt med, så vil det i mange tilfælde være en bedre løsning at hyre nogle professionelle til opgaven. Det er lidt det samme som skulle du have pudset dit hus op. Du kan sikkert godt klare opgaven selv, men du vil skulle bruge langt længere tid på det, og det færdige resultat bliver aldrig helt det samme.

Dette er ekstra vigtigt når vi snakker webshops, da ikke alene skal den fremstå så professionel som mulig, da dette giver de besøgende større tryghed når de skal finde betalingskortet frem.  Der skal også være tænkt over ting som at den er optimeret til søgemaskinerne, så de nemt kan indeksere webshoppen og få en ide om hvad din butik omhandler. Den skal være nem at navigere rundt på, så du hurtigt finder de produkter du leder efter. Det er også vigtigt at den har gode synlige knapper, loader hurtigt og alle de andre småting som alt sammen er med til at gøre at flere af de besøgende ender med at købe hos dig frem for at forlade siden igen. Vi har før set eksempler på webshops som har fordoblet deres salg, ved blot at få et nye webdesign som er mere brugervenligt.

SKAL VI HJÆLPE DIG
MED DIN NYE WEBSHOP ?

Markedsføring af din nye webshop

Du kan have den flotteste webshop og de bedste priser i Danmark, men hvis folk ikke finder din hjemmeside eller høre om dine produkter får du ikke nogle salg. Derfor er det vigtigt også at have en god strategi til hvordan du efterfølgende vil markedsføre din hjemmeside.

Det kan f.eks. være på de sociale medier, hvor du skriver lidt om dine nye spændende produkter, eller blot gør opmærksom på at du har åbnet en ny webshop. Fordelen er at du her kan komme ret langt uden at skulle bruge penge.

Læs også: Kom i gang med online marketing

Google Ads og Google Shopping kan også være en god måde hurtigt at få lidt trafik ind på din hjemmeside. Her betaler så du hver gang nogen klikker sig ind på din annonce eller dit produkt. Hvor meget du betaler afhænger af hvor stor konkurrencen er, og hvad du sælger. Men typisk ligger en klik pris her på 0.25 til 8.00 kr per klik. Jo bedre dine annoncer er sat op og optimeret, jo billigere klik priser får du som regel. Derfor giver det som regel god mening, at lade et marketing bureau tage sig af denne type opgaver.

Regner du med at skulle drive din webshop i flere år, så er det en god ide allerede i design fasen at indtænke SEO. SEO eller søgemaskineoptimering er en række teknikker der bruges til at gøre din hjemmeside eller webshop mere synlige når personer søger efter de produkter eller ydelser du tilbyder på f.eks. Google. Ofte er den trafik du får fra folk der specifikt søger efter ting der findes på din hjemmeside, af  bedre kvalitet end betalte reklamer, og flere af dem ender derfor med at købe noget.

Hos Alphaweb tilbyder vi rådgivning i forbindelse med start af online butik, udvikling af WooCommerce webshops og online markedsføring inden for alle typer af hjemmesider og webshop.

Vi hjælper dig med at komme i gang med at sælge dine produkter online

Efterlad en kommentar