Er det tid til at skifte til GA4?

I oktober 2020 introducerede Google den nye Google Analytics, kendt som GA4, som byder på en lang række ændringer i forhold til den klassiske Google Universal analytics. Siden da har der været meget delte meninger om GA4. Mange elsker de nye tiltag som er kommet, mens andre stadig mener den er i beta stadie og ikke klar til bruge på en live side endnu. Lad os se lidt nærmere på hvordan GA4 adskiller sig fra den gamle Google Analytics.

Hvad er nyt i Google Analytics 4?

En af de største ændringer i GA4 er måden Google behandler de data der indsamles på. Hvor der før ofte var store huller i data, benyttes der nu i større grad maskinlæring til at estimere de manglende brugerdata og handlinger foretaget af brugerne på hjemmesiden eller i en app. Der er også lagt stor vægt på at bedre kunne indsamle data anonymt, hvilket er rigtig smart i disse tider hvor flere og flere fravælger cookies.
Ser vi på interfacet er der heldigvis stadig flere velkendte rapporter og sider, men også her er der sket store ændringer. Væk er ting som bounce rate og flere andre af de gamle analysemetrikker, i stedet er der mere fokus på hele kunderejsen og brugerinteraktioner.
En anden spændende nyhed er at der nu er bedre adgang til at måle på hændelser uden at skulle implementere ekstra kode på sin hjemmeside. Bedre sammenspil med Google Tag Manager.
For mange som er vant til at bruge den gamle analytics, vil mange af disse nye ændringer sandsynligvis virke lidt overvældende og mange en del vil blive irriteret over ikke nemt at kunne finde de velkendte rapporter eller data de plejer at bruge. Det kræver en del tid og tilvænning at komme ind i det nye analytics.

GA4 - det nye google analytics værktøj

Er det nødvendigt at opgradere?

Det korte svar er nej, ikke p.t. Der er stadig en del funktionalitet som mangler i GA4, og der er flere 3.part hjemmesider og værktøjer som stadig ikke understøtter GA4. Men med større og større fokus på privacy, brug af flere enheder, vil det alligevel give god mening også at oprette en GA4 sideløbende med din gamle analytics. Husk at du kun kan indsamle data til din nye GA4 konto fra det øjeblik du opsætter den.
Google Universal Analytics vil med stor sandsynlighed stadig fungere i flere år fremover, hvilket vi også så med den gamle Google Analytics da universal blev introduceret. Så er du endnu ikke klar til at sætte dig helt ind alt det nye med GA4, så er intet galt i at forblive i den nuværende lidt endnu.

Hvordan opgradere du til GA4?

Har du allerede en Analytics konto med en GTAG sporingskode er det ikke nødvendigt at ændre noget på selve hjemmesiden. Benytter du allerede en Apps+Web ejendom til at spore med, er det ikke nødvendigt at gøre mere, da det i bund og grund er den som er blevet omdøbt til GA4 og som Google nu benytter som primære kilde. For at begynde at bruge GA4 med din eksisterede Google Analytics Universal , skal du gå ind under administrator og klik på første felt under Ejendom ”Assistent til brug ved oprettelse og konfiguration af en Google Analytics 4-ejendom”
Følg guiden og du vil begynde at kunne indsamle data til din nye GA4 konto (din gamle universal konto er stadig aktiv og indsamler også data).
Bruger du Google Tag Manager til sporing af data, så kræver det, at du implementerer ny GA4-sporingstag skabelon i Tag Manager. Dette er heldigvis ret simpelt hvis du allerede har kendskab til Google Tag manager. Her har du også mulighed for at oprette unikke GA4 hændelse og spore disse.

Læs også: Hvorfor bruge Google Analytics?

Så er det tid til at skifte til GA4? Nej ikke nødvendigvis, men vi anbefaler at i allerede nu tilføjer en GA4 egenskab til jeres nuværende Analytics konto, så kan den begynde at indsamle data imens i stadig bruger den nuværende. Når i så er klar til at skifte til Google Analytics 4, så er der allerede masser af data der.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.