Scroll Top

Overvejelser inden du starter en webshop

Går du og drømmer om at starte din egen webshop og sælge dine vare over Internettet? Flere og flere vælger at starte en online butik og over de sidste par år er antallet af nye webshops vokset kraftigt. Men hvad kræver det for at kunne starte en webshop og begynde at sælge produkter online? Er det dyrt at komme i gang? Kræver det en masse teknisk viden? Lad os ser lidt nærmere på de ting der er nødvendigt for at kunne åbne din helt egen webshop og begynde af tjene penge på at sælge over Internettet.

Start med et godt domænenavn

Du vil gerne have at folk kan huske navnet på din butik. Derfor er det vigtigt at du har et domæne navn folk kan huske. Sider som Zalando, Ebay eller Elgiganten er nemme at huske og gør det let at finde dem igen, når du har handlet der en gang. I modsætning til webshops som Billige-Lamper-med-LED-Lys eller Webshops4U. Så vælg et domæne navn der passer til det du gerne vil sælge, og et som andre også kan huske. Undgå så vidt muligt at benytte æ, ø, å i domænenavnet da det i nogle tilfælde kan give problemer. Især hvis du senere også vil sælge til udenlandske kunder er det en rigtig god ide at undlade danske bogstaver.
Du kan bestille dit domænenavn på sider som f.eks. webhosting.dk, one.com, Simply og Dandomain, prisen for et dansk domænenavn ligger typisk på omkring 100 kroner per år, så her kan alle være med.

Læs også: Hvorfor vælge en hjemmeside + webshop?

Valg af webshop system

Næste trin bør være at finde det webshop system du ønsker at bruge til at styre din online butik fra. Skal det være en billig hjemmeside med webshop som WordPress + WooCommerce, et dedikeret shopping system som Magento eller Shopware, eller en mere lukket platform om Smartweb eller Shopify? Der er fordele og ulemper ved alle systemet, så her gælder det om at finde det system der giver mest mening for dig og den forretningsstrategi du har lagt. Nogle systemet er forholdsvis billige at komme i gang med, mens andre hurtigt kan løbe op i ret høje priser. Til nogle webshop systemer som eksempelvis Smartweb, Wix eller Shopify medfølger der en webhosting løsning, men til de fleste andre vil du selv skulle sørge for finde et webhotel. Visse webshop løsning har fokus på et godt webdesign, mens der hos andre systemer er mere fokus på selve shop delen. Det at vælge det helt rigtige shopping system, er ofte en af de sværeste opgaver, og her kan det blive rigtig dyrt hvis man vælger forkert. Så brug gerne lidt ekstra tid på denne del, inden du blot vælger det første system du høre om.

Læs også: Sådan får du en billig hjemmeside

Valg af webhotel

Vælger du et webshop system hvor der ikke medfølger en hosted løsning, skal du ud og finde en server eller webhotel til din webbutik. Hvor du ofte nemt vil kunne slippe afsted med en 30 kroners løsning til en hjemmeside, stiller en webshop ofte lidt større krav til den hardware webshoppen ligger på. I hvert fald hvis du gerne vil have det hele kørte hurtigt både i front-end og back-end.
Jo mere kompleks din webshop er, og flere funktioner du har brug for, jo større krav til hardware er der typisk også. En ca. pris på webhosting til webshops vil ligge på omkring 100-1.000 kroner alt efter hvilket CMS du vælger, antal produkter, integrationer, trafik og opbygning af webshoppen.

Valg af betalingsudbyder

Har du brug for at kunne modtage betalingskort, mobilpay, eller Paypal på webshoppen har du brug for en indløser aftale. Det kan f.eks. være hos firmamer som Lunar, Stripe, Nets eller Bambora – hvor du typisk betaler et mindre beløb hver måned, plus en lille procentandel af dit salg. Nogle vælger dog at spare disse omkostninger og køre rent Paypal, men ofte er dette ikke den mest optimale løsning. Både på grund af de større omkostninger per transaktion, men også da det for mange kunder vil være mere besværligt. Det handler alt sammen om at gøre det som nemt for de handlende som muligt.

Hvilket webshop system bør du vælge til din hjemmeside?

Find forhandler eller dropshipping leverandør

Når din nye webshop er opsat og klar til brug, er det tid til at få lagt nogle produkter ind du kan sælge. Her har du som udgangspunkt 2 valg muligheder, dropshipping eller eget lager (eller en kombination af begge). Fordelen ved dropshipping er at du ikke selv skal sørger for masser af lagerplads, pakke ordre og bruge en masse penge på at opbygge eget lager, brænde inde med produkter du ikke få solgt osv.
Dog vil avancen per salg typisk være betydelig mindre på dropshipping end hvis du har eget lager. Dropshipping kan være en god måde at starte ud på, og så sideløbende opbygge dig eget lager. Desværre ser vi ofte at alt for mange for sent oplever hvor lidt de faktisk tjener på dropshipping og ender med at lukke ned igen inden for det første år. Til nogle webshop system systemer som Shopware eller WordPress kan du få færdige moduler som gør det relativt nemt at sætte en dropshipping løsning op, mens du i andre webshops måske skal ud få kodet en del fra bunden, for at opnå denne funktionalitet.

Læs også: Fordele ved en Shopware webshop løsning

Markedsføring af din webshop

Når din webshop er oppe og køre og du har produkter du kan sælge, er det så tid til at gøre andre opmærksom på din nye shop og de produkter du sælger. Dette gøres typisk via online marketing og her er det vigtigt at få lagt et strategi der passer med den type produkter du sælger. Det kan være SEO, Google Ads, SoMe annoncering eller andre typer af digital markedsføring. Har du ikke selv det store kendskab til disse ting, risikere du hurtigt at brænde en masse penge af uden at få ret meget ud af dem. Derfor er det ofte en rigtig god ide at finde et marketing eller webbureau til at hjælpe med finde frem til en marketing strategi og senere føre den ud i livet.

Det var lidt om hvilke overvejelser du bør gøre dig inden du kaster dig ud i at starte din egen webshop. Er du klar til at starte på dit online shop projekt, hjælper vi gerne med alt lige fra rådgivning, udvikling af webshoppen til markedsføring af den.

Skriv en kommentar

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.