Hvorfor bruge Google Analytics?

Google Analytics – Lær dine kunde at kende

Hvorfor du skulle overveje at bruge Google analytics til data sporingEr du også en af de mange danskere som endnu ikke har noget ide om hvor mange besøgende deres hjemmeside har, hvor de besøgende kommer fra, og hvordan de bruger din hjemmeside. Så burde du kraftigt overveje at få installeret Google Analytics. Uden adgang til disse data, kan det være rigtigt svært at ligge den rigtige marketing strategi, optimere sin hjemmeside eller sikre sig at alt køre optimalt.

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er et af de mange gratis værktøjer fra Google. Du opretter dig gratis inde på deres hjemmeside, kopiere et stykke kode, som du indsætter på din hjemmeside. Mere skal der faktisk ikke til før at Analytics, så begynder at indsamle alle mulige data om dine besøgende. Du har derefter mulighed for at logge ind på hjemmesiden for Google Analytics, og bruge deres rapporterings værktøjer til at finde en masse værdifuld information om din hjemmeside og dine besøgende.

Det kan f.eks. være ting

  • Hvor hurtigt vises dine 10 mest besøgte undersider
  • Kommer mine besøgende fra Facebook, Online reklamer eller via organiske søgninger
  • Hvor længe er de besøgende i gennemsnit på min hjemmeside
  • Hvor godt konverterer min hjemmeside
  • Hvor mange besøgende har jeg haft den sidste måned i forhold til måneden før

Alt sammen data som for langt de fleste virksomheder, burde indgå i deres virksomhedsstrategi.

Hvordan kommer jeg i gang med Google Analytics

Det er som sagt rigtigt nemt at komme i gang med Analytics. Gå ind på hjemmesiden http://www.google.dk/analytics/ og opret en gratis konto. Det kræver blot at du allerede har en Google konto, f.eks. i form af en Gmail. Har du ikke en sådan, kan ved samme lejlighed oprette en sådan gratis. Har du allerede en Gmail konto, logger du blot ind med den.
Når du har oprettet kontoen, vil du komme ind på en side hvor du skal indtaste et konto navn for din analytics konto, samt angive hvilken hjemmeside du ønsker at tilknyttet til Analytics. Derefter klikker du på knappen ”Hent sporing-id”, hvorefter du får en lille stump kode, der skal implementeres på hjemmesiden.

Når dette er gjort begynder Google Analytics at indsamle data om dem som fremover besøger din hjemmeside. Du har altså ikke mulighed for at se data, for brugere der har været på hjemmesiden, før sporings koden er lagt ind.

Opsætning af mål

Et af de bedste redskaber i Google Analytics, er muligheden for at opsætte forskellige mål. Dette er især vigtigt hvis du driver en online webshop. Et typisk mål her vil være antal salg. Hver gang en kunde ligger en ordre i din webshop vil det tælle for et mål. Du har dermed mulighed for at måle ting som konverterings ratio, og få en bedre ide om hvilken del af din trafik er god, og hvilken er mindre god. Det kan f.eks. bruges til at se om den annonce du har betalt flere tusinde for at få vist på jyllands-posten.dk er pengene værd, eller om din store aktivitet på de sociale medier, har været arbejdet værd.

Måler man ikke på tingene, falmer man ofte i blinde og får dermed ikke det optimale ud af sin indsats.
Du har også mulighed for at sammenkoble din Google Adwords med andre Google produkter som Google search console (webmaster tools) og Google Adwords, for på den måde at få adgang til endnu flere data.